• In English
 

Ajanvaraus
010 229 5500

 

Uutiset

16.02.2016

Verkkovälitteinen riidanratkaisu käyttöön 15.2.2016


Euroopan komissio on avannut eilen sivuston, joka auttaa kuluttajia ja elinkeinonharjoittajia ratkaisemaan tavaroiden ja palvelujen verkkokauppaan liittyviä riitoja.

Verkkovälitteisen riidanratkaisun (ODR) sivusto on keskitetty asiointipiste, jonka avulla EU-maiden kuluttajat ja elinkeinonharjoittajat voivat saada ratkaisuja verkossa tehtyjä kauppoja koskeviin riitoihinsa. Järjestelmä kattaa sekä yhden maan sisällä tehdyt että maiden rajat ylittävät verkkokauppaostokset. Riita-asiat ohjataan sivuston kautta vaihtoehtoisille riidanratkaisuelimille (ADR), jotka EU-maiden viranomaiset ovat valinneet tiukkojen laatukriteereiden mukaisesti ja ilmoittaneet komissiolle.

Suomessa tällainen riidanratkaisuelin on Kuluttajariitalautakunta.

Komissio mainitsee sivuston hyötyinä seuraavat seikat: 

  • Sivusto on helppokäyttöinen ja käytettävissä kaikentyyppisillä laitteilla. Valituslomakkeen täyttämisessä on kolme yksinkertaista vaihetta.
  • Koko riidanratkaisumenettely voidaan hoitaa verkossa.
  • Sivusto on monikielinen. Jos riidan osapuolet ovat eri EU-maista eikä heillä ole yhteistä kieltä, he voivat käyttää apunaan myös sivuston konekäännöstoimintoa. 

Komission mukaan vaihtoehtoinen riidanratkaisu on nopea ja edullinen keino riitojen ratkaisuun. Riita-asioiden käsittely kestää tällaisessa tuomioistuinten ulkopuolisessa menettelyssä yleensä enintään 90 päivää.  Verkkovälitteisen riidanratkaisun sivusto tarjoaa uuden keinon riitojen ratkaisuun. Se ei kumoa mahdollisuutta viedä asiaa tuomioistuimeen. 

Komission mukaan myös elinkeinonharjoittajat hyötyvät uudesta sivustosta, sillä vaihtoehtoisten riidanratkaisumenettelyjen ansiosta he voivat välttyä kalliilta oikeudenkäyntikuluilta.

Riidanratkaisusivusto löytyy seuraavasta linkistä:

https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/index.cfm?event=main.adr.show